Frivillig, sosialt, miljøvennlig

Franziska Wika regner seg om en fast kunde i Røde Kors-butikken og gjør et kupp når hun finner et komplett middagsservise produsert i Triptis i det tidligere Øst-Tyskland.

Frivillig arbeid basert på sosialt engasjement og en miljøvennlig profil gir penger i kassa til Vefsn Røde Kors.

– Se her, sier Franziska Wika entusiastisk og løfter fram et vakkert dekorert serveringsfat.

– Se her, sier hun igjen og peker på hylla rett innenfor inngangsdøra til bruktbutikken helt nord i Sjøgata. Der står middagsserviset til 12 personer med store og små, flate og dype tallerkener, potetskål, flere små og store serveringsfat og sausenebb fra en kjent produsent i hennes eget hjemland, det tidligere Øst-Tyskland. Det er halv pris-uke i butikken, og hele serviset går for 200 kroner. Et skikkelig kupp for en relativt trofast bruktbutikkkunde.

– Jeg får egentlig ikke lov til å kjøpe noe uten at å kvitte meg med noe annet, sier hun og refererer til mannen sin. Som veldig mange andre har hun altfor mye i skuffer og skap fra før.

 

Gode kjøp

Så hun er i godt selskap, også i bruktbutikken, der mange gjør riktig gode kjøp, selv når det ikke er halvpris-uke. Det er trangt om plassen i hyllene som er fylt med glass i alle størrelser og fasonger, komplette og ikke fullt så komplette kaffeserviser, krus og mugger, skåler og fat, lysestaker og lamper, nips og bilder. Og dette er bare en liten flik av vareutvalget. Du tror det ikke før du får se det.

Mer enn 30 personer er direkte involvert i driften av de to avdelingene med fellesnavnet Vefsn Røde Kors bruktbutikken. De fleste jobber i Skjervgata 1, der du altså havner hvis du går helt mot nord i Sjøgata. Resten har sitt virke i kjelleren i Torgpaleet, tidligere Domus på torget i Mosjøen, som har adresse Sjøgata 18. Her finner du møbler, hvitevarer, tepper, bøker og plater. Og mye, mye mer.

Røde Kors overtok driften av bruktbutikken i 2010. Tidligere var den drevet i privat regi.

– Det var store diskusjoner internt, forteller Kari Grønmo. Hun ble med på laget to år seinere og har vært leder neste like lenge.

– Mange hadde dårlig tro på at noen ville kjøpe gamle ting, forteller hun.

De dystre spådommene har vist seg helt grunnløse. Nå er bruktbutikken en svært viktig bidragsyter til aktiviteten i Vefsn Røde Kors. Laget har nesten 500 medlemmer. Langt de fleste nøyer seg med å betale kontingenten. Men over 100 deltar som frivillige i hjelpekorpset og forskjellige omsorgsaktiviteter. Laget har eget hus på Øya og hytte på Reinfjellet.

 

Headhuntet

Birgit Thorsen er en av de frivillge som bruker en del av fritida si i bruktbutikken. Hun startet som giver.

– Jeg hadde to hus jeg skulle tømme hjemme i Marka. De som jobbet her i bruktbutikken ble så glade hver gang jeg kom med ei balje med noe de kunne selge. Så hadde de kanskje til husleie den måneden også, forteller hun. Etter hvert ble hun spurt om å være med selv. Hun ble headhuntet, sier hun og ler.

– For meg er dette påfyll. En holder seg aktiv og får nye venner, sier Birgit som forteller om et godt miljø blant de mange aktive medarbeiderne.

 

Samarbeid

Hyggelige folk og god stemning tiltrekker seg også mange kunder. Ikke alle kjøper noe hver gang, men nøyer seg med å kikke og kanskje prate litt. For noen er butikken er et sosialt treffsted. Den gir også arbeidstrening, og Røde Kors har avtale med instanser som Kriminalomsorgen, NAV og Vefsn voksenopplæring.

– Vi tar gjerne i mot flere. Dette er en vinn-vinnsituasjon, sier Kari.

Medarbeiderne bestemmer selv hvor mye de vil jobbe.

– Mange er nok redde for å binde seg for mye. Men en kan gjerne begynne med to-tre timer hver 14. dag eller en gang i måneden, sier Kari. Erfaringen viser at de fleste trives så godt at de gjerne vil jobbe mer.

Sjefen legger ikke skjul på at det er mye å gjøre. Ofte starter det med å tømme et helt hus. Så skal en ta rede på det som er salgbart. Alt som kommer inn blir sortert, reingjort, priset og plassert i butikken. De frivillige tar også alt av rydding og reinhold. Så ekspedering er bare en liten, men viktig del av jobben.

Kundene er like forskjellige som i alle andre butikker. Men noen er samlere og på jakt etter helt spesielle ting. En annen gruppe er de kreative som lager nytt av det brukte.

 

Gaver

Alt du finner i bruktbutikken er gaver gitt til Vefsn Røde Kors. Enten det gjelder alt som er etterlatt i et dødsbo eller ei balje og ei bæreveske med ting og tang som fraktes til butikken. Og det er stor giverglede i befolkningen. Som med dette også gjør et viktig miljøarbeid ved å oppmuntre til gjenbruk.

Pris blir ofte diskutert, både internt og med kunder.

– Det er veldig vanskelig, sier Kari. Vi som jobber her har forskjellig smak og forskjellig kunnskap. Men vi skal ikke være et loppemared. Vi skal vise giverne våre at vi setter pris på det vi har fått og at vi er glade for gavene de gir oss.

– Men når noen nøler, hender det at vi spør hva de er villig til å betale, legger hun til.

– Hvorfor har du engasjert deg i dette arbeidet?

– Jeg kunne vel ikke bare bli sittende hjemme da jeg ble pensjonist, sier Kari, som har hatt sitt yrkesliv i Statskog og før det i Linjegods. Hun stortrives fortsatt etter snart fem år som butikkleder med ansvar for personalet, økonomien og samarbeidet med andre instanser. Kari er også engasjert i veldig mye av alt det andre som foregår innenfor Vefsn Røde Kors, der hun er styremedlem. Hun er også vararepresentant til distriktsstyret i Nordland.

Nå ønsker hun seg avløsning som leder i butikken. Men hun er helt klar på at hun skal fortsette å jobbe der som frivillig.

Tekst: Asbjørg Sande

Foto: Torild Wika og Asbjørg Sande

Publisert 5. november 2017.

 

Lengst fartstid i gata

Bjørg Haustreis har en solig rekord som næringsdrivende i Sjøgata. Og hun har tenkt å fortsette med blomster.

Bjørg Haustreis (64) har drevet blomsterbutikk i Sjøgata siden hun var 19. Det er rekord.

 

Ingen andre som driver næringsvirksomhet i gata i dag kan vise til en like lang aktiv karriere. Og Bjørg har slett ikke tenkt å gi seg.

– Jeg kan ikke se for meg hvordan det vil være å ikke skulle gå på jobb, sier hun.

Mannen, Svein-Harald, ble pensjonist for et par år siden. Da kjøpte Jeanette Rønnes (35) seg inn i bedriften, som hun nå altså eier sammen med Bjørg. Jeanette er daglig leder, Bjørg er butikksjef i Blomsterbua Mosjøen AS. Svein-Harald og Bjørg eier fortsatt eiendommen.

– Det er mye arbeid, forteller veteranen.

FULLT KJØR

Hun er enig med alle som lar seg begeistre over farger og lukter og stemning i den lille butikken, strategisk plassert omtrent midt mellom nord og sør i gata.

Mange synes det er ganske romantisk med en blomsterbutikk i et lite, gammelt hus.

– De tror kanskje at vi bare går her og pusler og koser oss.

Men særlig til de store høytidene er det fullt kjør. Og mange oppgaver som ikke alle tenker over, med vasking og rydding og stell av alle plantene som fyller både butikk, verksted og lager.

PRODUKSJON

Etter hvert har det blitt stadig mer produksjon. Konkurransen om det reine blomstersalget er beintøff. Her tar dagligvarebutikken over mer og mer.

– Men heldigvis er det stadig flere kunder som også ser verdien av en faghandel, og som ønsker seg noe mer når de kommer hit, sier Jeanette.

– Skal vi greie denne konkurransen, så må vi bruker faget vårt.

– Tror du at du vil drive her om ti år?

– Ja, jeg håper å bli i dette yrket, sier Jeanette, som alltid har hatt en drøm om å få jobbe med blomster.

Både Bjørg og Jeanette har tulipaner som en av favorittblomstene.

– Alltid i bare en farge, understreker Bjørg.

– I alle fall når jeg skal ha dem med hjem.

Gjennom sine mange år i yrket har hun opparbeidet seg et ry som en dyktig blomsterdekoratør som lager de flotteste oppsatser, både når det gjelder fasong og fargekombinasjoner, til tross for sine egne preferanser. Og hun synes det er hyggelig når hun får gode tilbakemeldinger.

– Jeg tror jeg er flink til å lytte og til å forstå det som kundene etterspør, sier hun.

ALLTID I SJØGATA

– Hvordan er det å drive butikk her midt i Sjøgata?

– Om sommeren er det fullt kjør. Da kommer turistene, og de handler gjerne! Mange synes også det er veldig artig at vi holder til i et gammelt hus. I dag er de fleste blomsterbutuikkene lokalisert i kjøpesentra. Om vinteren er det nok stillere i hele gata. Men folk vet jo at vi holder til her og kommer likevel.

De første åra bodde Bjørg og Svein-Harald i andre etasje i det som opprinnelig var et storbåtnaust. Da hadde Eklara og Ingolf Helland avsluttet sin handelsvirksomhet som Bjørg beskriver som en slags storkiosk. De solgte tobakk, godterier og frukt og etter hvert også leiketøy.

– Jeg fikk min aller første Anne-dukke her i butikken. Det var stort, sier Bjørg.

Lokalene bærer preg av at huset er endret og påbygd mange ganger. Fra bakdøra og framover er det fire nivåer med et par trappetrinn mellom hvert.

Det manglet ikke på advarsler da ekteparet etablerte butikken i 1972. Noen år tidligere var det lagt fram forslag om å rive brygger og andre bygninger for å sikre parkering langs elva til beste for et moderne Mosjøen sentrum. Da de kjøpte eiendommen et par-tre år seinere, var forholdene og framtida for området mye mer avklart, mener de i dag. De gjorde nødvendige utbedringer og skiftet bordkledning fra faspanel til tømmermannspanel før reguleringsbestemmelsene for det nye spesialområdet var vedtatt innført. Men vinduene ble skiftet etterpå. De er spesiallaget på trevarefabrikken på Øya og er i tråd med reglene som har bidratt til at den gamle trehusbebyggelsen fortsatt står.

FØLELSER

Til blomsterbutikken kommer kundene til alle anledninger i alle livets faser. Både i sorg og glede. De ber om oppsetninger og dekorasjoner, brudebuketter og kranser.

– En fantastisk jobb som byr på stor variasjon og mye følelser, mener Bjørg og Jeanette.

 

Tekst: Asbjørg Sande

Foto: Torild Wika

PS

Bjørg og Svein-Harald Haustreis bestemte seg høsten 2017 for å legge ned Blomsterbua. Den 45. julesesongen gikk som normalt, og etter opphørssalget i januar 2018 var det slutt.

Sist redigert 12.2.18