Ikke rom for hvileskjær

 Sverre Løvold Strand og Ellen Løvold Strand i den nye Restaurant Ellen. (Foto: Torild Wika)
 I løpet av de siste to-tre åra er alle fellesarealene på Fru Haugans hotel pusset opp. Krafttaket ble avsluttet med åpningen av Restaurant Ellen.
For to år siden sto den nye hotellfløyen ferdig med 36 gjesterom, kurs- og konferanseslokaler og uteterrasse med trapp ned mot Vefsna. Men utbygging og oppussing betyr ikke at det er rom for noen hvileskjær. Nå er det snart klart for å gå løs på 70 hotellrom som alle skal få nye bad.
– Fornying er nødvendig, slår de to i hotelledelsen fast. Ekteparet Ellen og Sverre Løvold Strand er henholdsvis direktør og markedssjef ved Mosjøens eldste overnattingssted med sammenhengende drift helt fra 1794 og fram til i dag. Ellen er femte generasjon av kvinner fra samme familie som har eid og drevet hotellet. Stolte viser de vei inn i den nye restauranten, den tidligere Ellenstuen, der både interiør og meny er modernisert. Tapetet er som før, men veggene har fått bronsefarget brystningspanel og taket er malt i samme farge. Alt av møbler og inventar er kjøpt eller spesiallaget i Vefsn.
– Det er lenge siden det er gjort noe her. Etter 20 år var tida absolutt moden, sier Ellen og Sverre. Nå gleder de seg til å ta i mot både hotellgjester og byens befolkning.
Kontinuerlig fornying
Tre av hotellets ansatte er til enhver tid sysselsatt med nødvendig vedlikeholds- og oppussingsprosjekter. Den eldste delen av hotellet er trolig også det eldste eldste huset i hele Sjøgata. Det er for eksempel fortsatt rør i kjelleren som er fra 1800-talle. Nå er det tid for å bytte dem.
Eierne gjør hva de kan for å ta vare på hotellets egenart og historie.
– Men dette er ikke et museum. Det er et hotell, slår de fast.
– Et hotell som har vært i konstant utvikling og forandring i alle år.
Ellen har som deleier og styremedlem i 15 år fått mange spørsmål om framtida for hotellet. Familien var godt etablert i hovedstaden og de to forlot gode jobber innenfor henholdsvis finans og markedsføring da det ble klart at de ville overta driften for snart tre år siden.
– Hva var avgjørende?
– Bestemmelsen om å bygge ut og investere så heftig. Det krever et aktivt eierskap, sier Ellen, som innrømmer at hun egentlig aldri hadde tenkt å bli hotelldirektør.
De forteller om en bratt læringskurve.
– Det er mye å sette seg inn i. Og vi er jo på jobb hele tida. Men det er artig, sier Sverre.
Sjøgata
– Hva betyr beliggenheten her i Sjøgata for hotellet?
– Veldig mye. Vi får busslaster med turister fra hele verden. De sjekker inn, spiser litt, og så er det rett ut i gata.
For hotellet er det viktig å være en aktiv medspiller i det som foregår av sosiale og kulturelle arrangementer i Sjøgata og forsåvidt i hele byen. De ønsker seg mer musikk og mer kunst, mer aktiviteter og opplevelser, helst hele året, og de er også i front når det gjelder å skape mer. Hotellet har skutt inn 50 prosent av aksjekapitalen og Sverre er styreleder i selskapet «Via Ferrata Arctic» som skal bygge Vefsns Via Ferrata, klatreparken i Øyfjellet. Planen er å komme i drift allerede i år, også med en eller to zip- linere, en fra Storfjellet til Marsøra – og kanskje en tvers over Vefsna og rett i hotellhagen.
Samarbeid med andre serverings- og overnattingssteder både på indre og ytre Helgeland om utflukter og guiding skal bidra til at turister stopper og blir værende lenger i Mosjøen og i distriktet. Nærheten til flyplass er viktig, og nye direkteruter med kortere flytid kan bety mye for kurs- og konferansevirksomheten allerede i år.
Fru Haugans hotel er en en del av De Historiske Hotell og Spisesteder.
– En markedsføringssammenslutning, understreker Ellen og Sverre Løvold Strand.
– Vi er et frittstående hotell og har absolutt ingen planer om å endre på det.
Særpreg
Ved resepsjonen er besetningen på tre fra Widerøe i ferd med å sjekke ut. Kaptein Petter Førde, som også er leder i Norsk Pilotforbund, har jobbet for forskjellige flyselskaper i 34 år og har årlig mellom 120 og 150 netter på hotell.
– I årenes løp har det blitt mellom 50 og 60 overnattinger på Fru Haugans, anslår han.
– Her blir vi tatt godt vare på.
– Hva er viktigst for deg som hotellgjest?
– Når rommet er reint og fint og senga er god, er mye gjort, sier Førde, som setter ekstra stor pris på de frittstående hotellene.
– På kjedehotellene er alt så likt. Her er det virkelig særpreg, sier han.
For Aina Pedersen bak skranken er det hyggelige ord å høre. Hun har jobbet på hotellet «bestandig», som hun sier, i alle fall i 31 år til nå.
– Hva er årsaken til at du trives så godt?
– Gjestene. Og at det aldri er to dager som er likeens.

 

Tekst: Asbjørg Sande

Bilder: Torild Wika