Naturligvis midt i Sjøgata

Sjøgata er utgangspunktet når Naturlige Helgeland vil vise fram alt de er stolte av.

 

Merethe Kvandal (t.v.) og Anita Sommerset etablerte selskapet Naturlige Helgeland for tre år siden. Basen for alle turene befinner seg midt i Sjøgata. (Foto: Asbjørg Sande)

Alle turer til lands og til vanns i nærmiljøet starter nemlig i Sjøgata 21, der reiselivsgründerne etablerte seg for ett år siden og som nå er sentrum for alt de holder på med. Turfolk med klatreutstyr eller redningsvester og padleårer vandrende gjennom gata skaper naturlig nok oppmerksomhet og nysgjerrighet når de er på vei til et startpunkt i fjellet eller ved ei flytebrygge.

– Vi vil skape aktivitet og vise hva vi holder på med, sier Merethe Kvandal og Anita Sommerset.

– Trafikk i gata viser at noe skjer. Det er viktig for oss og for hele byen. Ett mål er å få turistene til å stoppe litt lenger enn bare ei overnatting. Være med på spennende opplevelser.

 

Friluftsliv

De to kvinnene startet sin egen bedrift i 2015, i Friluftslivets år, for å levere ekte og natursterke opplevelser til både helgelendinger og tilreisende. Nå fronter Naturlige Helgeland flere av satsingsområdene innen naturbasert reiseliv og opplevelser i Vefsn og på hele Helgeland og samarbeider tett med mange som driver beslektede virksomheter, som innenfor nettverket Opplev Helgeland og flere andre.

Kajakkpadling, grotteturer, Via Ferrata og Zip Line er de fire hovedattraksjonene. I tillegg tilbys pakketurer, blåturer, tematurer, teambuilding, fotturer, toppturer, overnattig, bespisning og transport. Skreddesøm eller ferdigsydde opplegg. 12 deltidsansatte guider leder Naturlige Helgelands egne opplegg, og andre tilbud leveres av samarbeidspartnerne.

– Vi vil også gjerne tilby opplevelser som vi ikke drifter selv. Vi verken kan eller vil kurse oss opp og ha utstyr til å levere alt. Det er så mange dyktige folk som har kompetanse på områder vi ikke har, og det er ikke nok turister til at alle kan gjøre alt, sier Merethe og Anita.

– En vinn-vinnsituasjon, sier de, og mener at alle kommer lengst med samarbeid og framsnakking.

 

Ny positivitet

De er stolte over å være en del av det de opplever som en ny positivitet i distriktet.

– Vi merker en helt annen holdning nå. Alle ser at det går an å få til noe. Flaks for oss at Helgelandstrappa kommer nå, de bygde jo fjellveien for oss. Gondolbane, elverafting, gjenåpning av fisket i Vefsna – alt bidrar!

Ekstremsport eller ikke – det er ingen tvil om at mange tenker på både glidebanen og klatrestien som nifse tiltak. Men alle som til nå har prøvd klatrestien, har gjennomført hele løypa. Guidene har nok måttet hente fram både psykologikunnskap og overtalelser, og det er de forberedt på. Men så har de også fått både skryt og klemmer etter fullførte prosjekter.

– Trygghet og tillit skal være profilen vår. Det å være kul er ikke så viktig, men alle skal få prøve litt tøffe ting og gjerne bevege seg litt utenom komfortsonen. Det kan gi en fantastisk mestringsfølelse.

 

Satsing

Begge de to gründerne har beholdt jobbene de hadde fra før. Merethe har halv jobb i Widerøe Internet, mens Anita er lærer i 80 prosent på Granmoen skole. Om og når de skal satse alt og tørre å si fra seg faste jobber og inntekter, tør de ikke si så mye om ennå. Med god støtte fra Innovasjon Norge har de fortsatt litt tid til å tenke, samtidig som de ser at de trolig må bestemme seg i løpet av høsten. Spørsmålet er om markedet er stort nok og interessert nok i å betale for de gode opplevelsene. De forstår at en del av det de tilbyr kan oppleves som kostbart.

– Det er dyrt å drive kommersielt, sier de. Personalkostnader, administrasjon, forsikringer – skal det være noe igjen å leve av må utgiftene dekkes først.

Mange, spesielt i lokalmiljøet, har fått opplevelser fra Naturlige Helgeland i gave, opplevelser som blir bevart i hver enkelts egen minnebok. Gründerne håper og tror at stadig flere kommer til å dele lidenskapen for friluftsliv, også de som ikke har vært vant til å ferdes trygt i naturen fra barnsben av. Ikke alle har lært å tenne bål og koke kaffe og grille pølser utendørs. Ikke alle går på toppturer. Noen må starte på flatmark.

– Marsøra eller Brurskanken – din tur er din glede, sier Merethe Kvandal og Anita Sommerset.

 

Midt i byens hjerte

Gunn Johansen har vært ansatt ved turistinformasjonen i Mosjøen i 21 år. (Foto: Asbjørg Sande)

Hos Helgeland Reiseliv er det turistene som skryter mest.

 

[read more=”Les mer…” less=”Vis mindre”]

De kommer fulle av begeistring over det de ser i Sjøgata, forteller Gunn Johansen, som er regionansvarlig for Mosjøen og omegn.

– Jeg får høre det hele tida hvor vakkert det er her. Jeg blir så glad av det.

 

Sjøgata har en egen plass i hennes hjerte og har hatt det så lenge hun kan huske. Hun er brennsikker på at lokaliseringen for turistkontoret er den beste. Ever. Både i forhold til andre steder på byflata og ved E6.

– Og det kan jeg dokumentere. Det første året etter at vi flyttet hit steg besøkstallet med 50 prosent.

Dessuten startet besøkene tidligere. Sesongen ble forlenget i begge endrer. Nå er det bra besøk fra mai og ut august. Utenlandske turbuss-selskaper har lagt inn faste stopp med vandringer i Sjøgata for sine reisende.

 

Mat og aktiviteter

I utgangspunktet er det ikke historien til den gamle trehusbebyggelsen de spør etter. Mat, aktiviteter og opplevelser ligger nok de fleste nærmest.

– Vi sender dem gjerne ut på en runde med Sjøgata, Nergato, hotellhagen og Byparken og anbefaler en tur ut til Marsøra. Da får de se hele bryggerekka fra den andre sida av elva. En fin tur, sier Gunn.

Mange kommer innom etterpå. Da spør de gjerne om hus og brygger. Og får med seg en kortversjon av historien om byen. På norsk, engelsk eller tysk.

Gunn er absolutt optimist på Sjøgata og Mosjøens vegne og er full av begeistring over spenstige utviklingsplaner, spesielt for Øyfjellet.

– Jeg gleder meg vanvittig, sier hun om trappetrinn og klatrepark og glidebaner.

– Det er en trend at folk vil ha oppleveser og aktivitet. De nøyer seg ikke lenger bare med å se. De vil være med. Alt det som nå skjer vil gjøre Sjøgata og Mosjøen enda mer attraktiv. Det vil fylle opp overnattinngsstedene og øke handelen.

 

Forbedringspotensial

Så er det selvfølgelig noen utfordringer. På ønskelista står et åpnere samfunn. Debatten om åpningstidene bør ikke bare gjelde i Sjøgata, mener Gunn. Men det største hjertesukket gjelder søppel.

Går du i Sjøgata og i sentrum en søndag morgen, ser det ikke fint ut. Papir, sneiper, flasker, det er altfor mye av det og det skjemmer omgivelsene.

– Jeg har reist i 28 land i Europa i løpet av de seinere åra. I veldig mange land og byer er det en helt annen standard enn her.

Ryddesjauen gjøres unna før turistene er ute av sengene sine. Tenk hvor bra om Mosjøen kunne være en foregangsby. Det hadde vært fantastisk!

 

Framover

Selv foretrekker hun bilferie og hotellopphold. Til små og store byer med katedraler og museer og spisesteder med god mat og god vin. Ikke nødvendigvis luksus. Men det skal være reint og romslig. Nå er hun litt bekymret for utviklingen i Europa og konsekvensene det vil ha for egne ferieplaner.

– Terroren påvirker meg. De siste par årene har vi feriert i Norge. Det er kjempefint og ikke minst trygt.

– Hva betyr terrorhendelsene for norsk reiseliv?

– Jeg tror turistene ser på Norge som et trygt land. De har en forestilling om Norge, og kanskje spesielt Nord-Norge, om at her trenger en ikke være redd.

 

Samarbeid

Gunn Johansen hadde jobbet i hotell- og restaurantbransjen i ti år da hun fikk jobben på turistkontoret. Etter 21 år er hun like entusiastisk.

– Jeg kjente med en gang at jeg var kommet på rett hylle. Og sånn er det fortsatt.

Og den hylla bør fortsatt befinne seg i Sjøgata, mener hun. Gjerne en anelse lenger nord og vest. I planene for Mjaavatn-området er turistinformasjonen med. Ingenting er avgjort. Men en samlokalisering har absolutt noe for seg, mener Gunn.

– Det vil være bra både for oss og for museet. Alle er tjent med flere aktiviteter på samme sted.

 

 

[/read]