Smått og stort og sterke farger

Sterke farger er et kjennetegn for Marit Skogs produkter. Her henter hun et stort og tungt fat ut av ovnen. Det ligger i ei gipsform under brenningen. (Foto: Torild Wika)

 

I verkstedet i Sjøgata lager Marit Skog alt fra bittesmå øredobber til store og tunge skulpturer og veggdekkende utsmykninger.

Som dette fatet i blått og brunt. Det er stort og tungt og litt uhåndterlig når hun skal vise det fram sånn som det ser ut når det er ferdig brent i spesialovnen for glass.

– Nå klarer jeg snart ikke å holde lenger, flirer Marit.

Hun jobber med glass, tradisjonell grafikk, fotobasert kunst og maleri i ulike medier og teknikker. De sterke fargene går ofte igjen, uavhengig av det kunstneriske uttrykket.

– Men noen ganger må jeg roe litt ned, sier hun.

– Da blir det gjerne noe svarthvitt.

 

Glassmaske

Hun er i ferd med å avslutte et oppdrag med en litt knapp tidsfrist. Ei bryllupsgave, der brudeparet er foreviget, ikke i glass og ramme, men i glass alene. Som en skulptur i to deler.

Det dreier seg om en spesiell produksjonsform med mange stadier som hun har eksperimentert med de siste åra, og som hun stadig utvikler. Den starter med en gipsavstøpning av motivet, ofte ansiktet, som deretter retusjeres og bearbeides før kunstverket gjenskapes i klart glass, eller med innslag av farger og mønstre.

– Jeg er opptatt av reaksjoner mellom fargene i glasset, hvordan en kan få til spesielle effekter i det ferdige produktet, forklarer hun.

 

Produksjon og salg

Hun innrømmer at hun har gjort en ekstra innsats når vi kommenterer at hun har det overraskende ryddig og oversiktlig, tatt i betraktning den beskjedne plassen og den store og varierte produksjonen i det kombinerte verkstedet og utstillingslokalet i Sjøgata 26. Produksjonslokalet er presset så lite som mulig bak mobile vegger. I front henger bilder og smykker fra mange forskjellige epoker i karrieren. Bredde og variasjon har vært hennes kjennemerke. Og nå er hun klar for å vende tilbake til maleriet igjen. Hun jobber gjerne i bolker, og de siste åra har det altså vært fotografikk og glass som har dominert. Nå er hun klar for å sjekke ut pensler, spatel og kniver og finne fram malingsboksene igjen, for å se hva som kan brukes.

– Det er lenge siden jeg har malt. Faktisk ikke her i dette lokalet i det hele tatt. Nå har jeg lyst til å bli skitten under neglene igjen, sier hun og ler.

 

Nysgjerrig

Nysgjerrigheten driver henne framover. Som «kursoman» skaffer hun seg ny kompetanse som hun forsker videre på gjennom prøving og feiling. Ofte er det når noe går galt at det kan oppstå nye og spennende effekter, mener hun.

Hun startet med søte, små blomster. Og gjorde enorm suksess lokalt med sine skråblikk på hus og brygger i Sjøgata, malt på silke, som ble reprodusert som postkort og bilder. De er ennå etterspurt.

– Så jeg må bare fortsette å lage dem.

 

Kombinasjoner

Etter hvert har uttrykket blitt mer og mer abstrakt, selv om de aller fleste arbeidene inneholder figurative elementer. Med fotoapparatet søker hun detaljene som finner sin plass i fotografikken, og i kombinasjon med bildene hun maler selv. Noen av de originale maleriene avfotograferes og produseres som giclée-trykk i små signerte opplag. I tillegg til høykvalitets bommullspapir , får hun også produsert fotografikken sin på aluminium og mellom to tykke lag av plexi-glass.

 

Inspirasjon

Marit er arvelig belastet. Foreldrene, Bjørg og Gunnar Skog, var begge kjent og anerkjent for sine bilder. Høsten 2016 presenterte Marit en stor minneutstilling, mest med farens bilder, men også med noen av morens. Hun forteller om en veldig inspirerende heim å vokse opp i, der begge foreldrene holdt på med noe kreativt hele tida.

– Det er klart at jeg har blitt påvirket, men jeg ble aldri oppmuntret til å tegne og male, har Marit sagt i et tidligere intervju. Hun utdannet seg til frisør og underviste mange år i videregående skole, først i frisørfaget og etter hvert innenfor studieretningen tegning, form og farge. I denne perioden tok hun også høyskoleutdanning både innenfor faget sitt og i pedagogikk.

I 1999 etablerte hun Galleri Theodor AS sammen med Kirsti Tverå som arbeidet som brukskunstner, hovedsaklig med ull som materiale. De to delte på å drive forretningen samtidig som de arbeidet i sine respektive verksteder. I 2005 ble de tildelt Vefsn Kommunes næringspris. Fra 2007 har Marit jobbet med billedkunst og glasskunst på full tid.

Hun har en imponerende CV med en rekke utsmykningsoppdrag, innkjøp og separatutstillinger. Hun har også vært representert på en lang rekke kollektive utstillinger, både i Norge og i utlandet.

Invitasjonene fra utlandet betyr egentlig ikke så mye økonomisk. Men det er utrolig inspirernde, sier Marit. Av forskjellige årsaker har det ikke blitt så mange store utstillinger de siste åra. Men nå kjenner hun det kribler etter å ta fatt igjen. Nylig besøkt hun New Orleans som turist sammen med gode venner. Der benyttet hun anledningen til å se så mye kunst som mulig. Sammen med store doser musikk.

– Sang og musikk, kunst, dans, glade mennesker og naturen er det som gir meg energi.

Omgivelsene

Hjemme i Sjøgata, der hun både bor og jobber, er hun i ferd med å forberede sommersesongen og ikke minst Galleria. Så sant det er praktisk mulig, tar hun i mot kunder i verkstedet når hun jobber, og hun har fast åpningstid hver torsdag. Og ellers er hun til svars på telefon og har altså bare et lite «hønskrev» fra boligen til verkstedet.

Hun setter stor pris på det tette og nære miljøet mellom naboene i Sjøgata.

– Det skjer mye på kulturfronten. Mosjøen er en flott by å bo i på den måten, sier Marit Skog.